Den danske regering har præsenteret en omfattende strategi for kunstig intelligens (AI) med en samlet økonomisk ramme på 62,5 millioner kroner frem til 2027.
Strategien fokuserer på ansvarlig udvikling og anvendelse af AI i både den offentlige og private sektor og understøtter Danmarks ambition om at blive en digital frontløber.
Hovedinitiativer i strategien
- Udvikling af danske sprogmodeller: Etablering af en sikker platform til træning, finjustering og evaluering af AI-modeller specifikt til dansk sprog og kultur. Projektet ledes af Danish Foundation Models (DFM), et samarbejde mellem universiteter og Alexandra Instituttet, der fokuserer på ansvarlige, sikre og transparente metoder.
- Fri adgang til danske tekstdata: Strategien sikrer, at store mængder danske tekstdata bliver tilgængelige i open source-format. Disse data kan anvendes i udviklingen af sprogmodeller, der understøtter undervisningsmaterialer og teknologier tilpasset danske læreplaner.
- Den Digitale Taskforce for AI: Etablering af et samarbejde på tværs af den offentlige sektor med henblik på at udbrede og opskalere succesfulde AI-løsninger, herunder inden for uddannelsesområdet.
- Center for AI i samfundet: Oprettelse af et center, der skal rådgive virksomheder, myndigheder og offentlige institutioner om ansvarlig anvendelse af AI. Centeret vil også støtte skoler og uddannelsesinstitutioner i effektiv og etisk implementering af AI i undervisningen.
AI-kompetencepagten: Opkvalificering af 1 million danskere
Som en del af strategien er AI-kompetencepagten blevet lanceret. Denne pagt sigter mod at opkvalificere 1 million danskere i AI gennem et stærkt offentligt-privat samarbejde. Formålet er at gøre teknologiforståelse til en central del af uddannelsessystemet og sikre, at arbejdsstyrken er rustet til at håndtere AI-teknologier i fremtiden.
AI’s indvirkning på undervisningssektoren
Strategien forventes at have en positiv indvirkning på undervisningsområdet ved at stille nye værktøjer til rådighed for lærere og undervisere. Der er dog behov for at overveje, hvordan AI påvirker tænkning og læringsprocesser. Specialkonsulent Ove Christensen påpeger, at generativ AI kan ændre måden, vi tænker og lærer på, hvilket kræver en afbalanceret tilgang i undervisningen.
Implementering af teknologiforståelse i folkeskolen
Der planlægges en konference på Christiansborg i det nye år om implementeringen af faget digital teknologiforståelse i folkeskolen. Formålet er at sikre, at eleverne får de nødvendige kompetencer til at navigere i en digitaliseret verden, hvor AI spiller en stadig større rolle.