Næsten hver 4. rekruttering i Danmark i 4. kvartal 2018 var forgæves. Her giver vi vores bud på redskaber, der kan hjælpe dig med en mere succesfuld rekrutteringsproces.
I den seneste rekrutteringsanalyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fremgår det, at 23% af alle rekrutteringer i Danmark i 4. kvartal 2018 var forgæves. Halvdelen af disse endte med at stillingen ikke blev besat. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at vores rekrutteringsstrategi og -proces er knivskarp.
Det er ingen hemmelighed, at det er et stramt rekrutteringsmarked, vi ser for tiden, og de seneste tal understreger blot, hvor svært det er at få det rette talent ind ad døren. Når udbuddet af kvalificerede kandidater er småt, stilles der ekstra høje krav til headhuntere, rekrutteringskonsulenter og HR-afdelinger for at finde den eftertragtede nål i høstakken. Hos Sylvester og co følger vi udviklingen inden for HR og rekruttering tæt. Og der er kommet mange nye værktøjer, som kan give din rekruttering et skub i den rigtige retning og øge succesraten. Her giver vi dig 3 værktøjer, der kan gøre din rekruttering smartere.
1. Smart Social Sourcing
Verden er for alvor blevet digital, og de sociale medier fylder mere og mere i vores hverdag. For mange rekrutteringskonsulenter er LinkedIn blevet et standardredskab i rekrutteringsprocessen. Men der er smarte og mindre smarte måder at anvende LinkedIn til rekruttering på. Sørg altid for at have en struktureret tilgang til kandidat-sourcing på sociale medier. Der er uanede muligheder for at fokusere søgningen efter kandidater, og jo mere præcis, du er i din afgrænsning, jo bedre er chancerne for at få en god kandidat.
2. Social Media employer branding
Sørg for at din virksomhedsprofil på sociale medier er ajour og giver en flot og professionel præsentation af dig og din virksomhed. Når kandidaten får vist dit jobopslag på LinkedIn og klikker videre ind på din side, er det vigtigt, at førstehåndsindtrykket bliver godt. Det lyder måske banalt – men det er en lavthængende frugt, der giver stort afkast i indtrykket på potentielle kandidater.
3. Facebook annoncering af jobs
Facebook har ikke traditionelt været betragtet som et socialt medie for rekruttering og job, men der er god grund til at kigge imod mediet til annoncering af jobs. Hos Sylvester og co har vi set firmaer benytte de almindelige annonceringsværktøjer på Facebook til jobannoncering med stor succes. Især i jagten på faglært arbejdskraft har Facebook vist sig at være et godt medie, da Smartphones giver adgang uanset arbejdssted. Muligheden for at annoncere på Instagram og for at segmentere meget specifikt gør også Facebook til et meget alsidigt værktøj.