I en tid, hvor den digitale verden konstant udvikler sig, er TikTok blevet en uundværlig platform for virksomheder, der ønsker at tiltrække nye talenter på en nyskabende måde. Med sin unikke blanding af korte, engagerende videoer og en overvejende yngre brugerbase, tilbyder TikTok en anderledes tilgang til jobrekruttering, især i Norden.
Fordele ved at anvende TikTok til jobmarkedsføring
- Nå ud til den yngre generation: TikTok har en overvejende ung brugerbase, hvilket gør platformen ideel til at nå ud til unge professionelle og nyuddannede.
- Kreativ frihed: Den kreative frihed, som TikTok tilbyder, giver virksomheder mulighed for at præsentere sig selv og deres kultur på en autentisk og underholdende måde.
- Viralt potentiale: TikTok’s algoritme gør det muligt for indhold at blive viral, selv uden en stor følgerbase, hvilket kan øge en jobannonces rækkevidde betydeligt.
- Med et socialt medie kan virksomheder komme i kontakt med den største potentielle kandidatpulje – De passive jobsøgende og sekundært aktivt jobsøgende kandidater. Modsat jobportaler som oftest henvender sig til aktive jobsøgende så er Sociale Medier gode til at få kontakt til passive jobsøgende, som kan fristes hvis det rette tilbud kommer forbi.
Målgrupper på TikTok
Ifølge forskellige rapporter og undersøgelser er TikTok mest populær blandt de yngre generationer, specielt dem i aldersgruppen 16-24 år. I Danmark og resten af Norden er platformen også populær blandt de 25-34-årige, hvilket gør den til en potentiel guldgrube for virksomheder, der ønsker at tiltrække unge talenter.
Strategi for jobmarkedsføring på TikTok
- Autenticitet: Skab indhold, der ærligt repræsenterer din virksomhedskultur og værdier.
- Brug af #: Implementer relevante og populære hashtags for at øge din jobannonces synlighed.
- Overvej samarbejde med influencere: Overvej at samarbejde med nationale / lokale influencere for at nå ud til en bredere og en potentiel mere diversificeret målgruppe.
- Interaktivitet: Engager dig med brugere ved at svare på kommentarer og skabe indhold, der opfordrer til interaktion.
- Læg lidt kræfter i at få udarbejdet visuelt indbydende billede materiale og udvælg de vigtigste EVPér.
Differentiering fra andre rekrutteringskanaler
Tiktok er en god måde at differentiere sin rekrutteringsproces på, da TikTok tilbyder en mere uformel og mere i øjenhøjde måde at kommunikere på end andre rekrutteringskanaler. Dette kan være med til at tiltrække de kandidater, der værdsætter en easy going virksomhedskultur. Desuden kan TikTok’s stærke visuelle karakter give kandidater et bedre indblik i virksomhedens atmosfære og kultur, sammenlignet med traditionelle jobopslag. Og endelige har TikTok en global rækkevidde. Så selvom fokus kan være lokalt, giver TikTok også mulighed for at nå internationale talenter.
Demografiske og statistiske data
Selvom specifikke datasæt kan være vanskelige at finde uden mange timers research og direkte adgang til data hos TikTok, viser generelle tendenser, at TikTok er et vigtigt værktøj – især for virksomheder – der ønsker at tiltrække unge som for længst har forladt Facebook. Forskellige faggrupper, såsom marketing, IT, Service og kreative industrier, har allerede taget platformen i brug for rekrutteringsformål.
En rekrutteringskanal som vil vinde markant frem i 2024
TikTok repræsenterer en ny trend inden for rekruttering, hvor virksomheder har mulighed for at præsentere sig selv på en autentisk og menneskelig måde, der henvender sig til den yngre generation. Med den rette strategi og forståelse af platformen kan TikTok være en kraftfuld rekrutteringskanal, der kan hjælpe virksomheder med at tiltrække de rette talenter i en digital tidsalder via en meget målrettet og effektiv facon. Virksomheder som anvender dette medie vil også implicit blive vurderet som moderne og med ”på noderne” af yngre målgrupper.
En anden væsentlig årsag til at dette medie vil opleve en tilgang af virksomheder som anvender denne rekrutteringskanal, er at virksomheder skal rekruttere hvor kandidaterne befinder sig og det gør de på TikTok i stigende grad.
Tal fra DR’s medierapport 2022 viser nemlig, at TikTok er vokset fra at være et nichemedie til at være allemandseje – i hvert fald blandt unge. Kigger man på antallet af månedlige brugere, har TikTok rykket sig fra 55 mio. brugere på verdensplan i 2018 til 1.4 mia. brugere i 2022. Og hvis vi kigger på Danmark alene, er de ugentlige brugere i alderen 15-29 år steget fra 3% i 2019 til 41% i 2022. Med andre ord er der altså tale om en mediekanal i stor vækst, som bare venter på at blive udnyttet.
Nysgerrig på hvordan du kan inkludere TikTok som en del af jeres rekrutteringskanaler og har du brug for at udlicitere denne opgave til professionelle?
Besøg vores søsterselskab JobPoster, som siden 2015 har assistereret offentlige og private virksomheder med at få adgang til aktive og passive kandidater på sociale medier.